Het Gezelschap "Practische Studie"
U bent hier:

Casussen

Hieronder vind je aan welke casussen je kan deelnemen tijdens het symposium. Je kan aan 2 casussen deelnemen en als je je voor 13 november 12:00 inschrijft is er de mogelijkheid voorkeur op te geven (je ontvangt hiervoor een mail). Sommige casussen kun je beide rondes volgen en andere één van de twee rondes.

Casussen Besix

Bruggenbouw in de Afrikaanse Jungle

In de Gabonese jungle is een bestaande brug erg dringend aan vervanging toe. De Richtlijn Beoordeling Kunstwerken zoals we deze in Nederland kennen, kan echt geen soelaas meer bieden hier.

Hoe begin je aan dergelijk vraagstuk? Welke “specials” komen hierbij kijken tgv de bouwlocatie? Hoe zou je dit aanpakken in Nederland en waarom wel of niet is dit toepasbaar in Afrika?

In deze casus zul je een concept uitwerken voor deze brug. Dit zal gebaseerd zijn op een project dat momenteel bij BESIX Engineering loopt en binnenkort in uitvoering gaat. Hierbij zullen de verschillen en gelijkenissen zichtbaar worden tussen dergelijk project en design & build civiele projecten in Nederland en België.

Infinity Bridge Dubai

Tussen 2019 en 2021 heeft BESIX in opdracht van de Road and Transport Authority (RTA) Dubai de Shindagha “Infinity” Bridge gerealiseerd. Het project werd opgeleverd binnen budget en met 2,5miljoen gepresteerde manuren zonder doden en ernstig gewonden.

De opdrachtgever vraagt ons waar er nog verbeterpotentieel zit. Bij BESIX redeneren we vanuit onze doelstelling “Excel in creating sustainable solutions for a better world”. We stellen vast dat de bogen van de brug enkel ten dienste staan van vormgeving en geen structurele functie hebben. Vanuit duurzaamheidsperspectief is het materiaalgebruik van de bogen daarom onwenselijk. We willen opdrachtgever voorstellen om daar in de toekomst meer rekening mee te houden.

Wereldwijd is BESIX actief in Design and Build projecten. Op de A27 Houten-Hooipolder Noord doen we dit in de vorm van de Twee-Fasen aanpak. Daarbij werken we gedurende Fase 1 samen met opdrachtgever aan een maatschappelijk optimum tussen een veilig uitvoerbaar ontwerp in combinatie met een eerlijke prijs, planning en duurzaamheidsindex. Het maatschappelijk optimum in Nederland is echter niet universeel.

Welk voorstel zouden jullie doen aan de opdrachtgever in Dubai? Waar zit het maatschappelijke optimum tussen geld, duurzaamheid en veiligheid?

Casussen Seaway7

Drijvende Monopiles

In the Offshore Wind industry, it is standard practice with Seaway7 to transport monopiles using either the installation vessels or cargo barges. However, monopiles can also be transported and installed in a floated manner. In order for the monopile to float, the top and bottom, as well as all cable entry holes are ‘plugged’. Some operators with jack-up or other specialized vessels have successfully installed floating monopiles, meaning the monopiles are transported in the water to the installation vessel by tugs.

However, complications occur during installation. Due to difficulties in removing the bottom plug and the geometry of the pile tip, no hard mechanical connection can be made. In other words, the bottom plug relies solely on friction for its connection and with the current design a typical bottom plug can take approximately 30-40mT’s of load. Too high a load in this plug will therefore ’remove’ the plug too early leaving the monopile to simply sink. Since the tugs and winches operate in the 80-120mT range, this scenario is not out of the realm of possibilities. How would you design this connection? Are there other options other than friction? What principles would you employ to ensure the bottom connection is strong enough for the maximum loads?

Duurzame levering van windpark onderdelen

The installation of a wind farm involves numerous steps. Initially, the foundations and wind turbines must be fabricated and transported to the offshore installation site. This transportation can originate from various global locations. For instance, a company might be installing a wind farm in Taiwan using monopiles fabricated in the Netherlands, while simultaneously installing a wind farm in the Netherlands with pin pile jackets fabricated in China. Although this is not an environmentally optimal solution, it is currently unavoidable due to differing economic incentives and Return-On-Investment (ROI) structures among clients.

At the installation site, multiple vessels collaborate to install the monopiles/jackets, transition pieces, and turbines. At the end of the wind farm’s lifespan, all turbines and foundations must be decommissioned. How can we make this process more sustainable? In this hour we would like to discuss with you all possibilities to realize this. Think of: operator incentives, contractor incentives, supply chain and logistical challenges etc.

Casus Sweco

Duurzaam Spoor: Internationale Kansen en Uitdagingen

Vervoer per spoor is een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief voor vervoer over de weg. Het gebruik van het spoor is de laatste jaren verdubbeld. Hier komen verschillende uitdagingen bij kijken vanuit diverse disciplines. Tijdens de casus gaan jullie aan de slag met een actueel en multidisciplinair project. Hierin zal vooraf een presentatie worden gegeven over het project en de uitdagingen die hierbij komen kijken. In de case gaan jullie in korte tijd oplossingen zoeken voor de grootste uitdagingen van het project. Hierin zal een stuk (brede) technische kennis worden gevraagd, maar ook stakeholdermanagement wordt meegenomen. Daarnaast zijn we op zoek naar nieuwe inzichten en creatieve oplossingen. Durven jullie de uitdaging aan? Ook nemen we jullie kort mee in één van onze internationale railprojecten.