Casussen

Tijdens het symposium volgen deelnemers een casus. De verschillende casussen zijn hieronder beschreven: 

Gemeente Rotterdam

Inhoud casus
Rotterdam heeft sterk behoefte aan een nieuwe oeververbinding om de bereikbaarheid van de stad te vergroten. In deze casus onderzoek je de mogelijke impact die dit heeft op Rotterdam. Uiteraard is een verbinding van belang voor functionele zaken zoals beter openbaar vervoer, kortere fietsverbindingen, verbeteren netwerk autoverkeer, voorkomen sluipverkeer, verkeersveiligheid, etc. Maar Rotterdam wil ook een verbinding die bijdraagt aan de kwaliteit van de stad, niet alleen aan de kwaliteit van het verkeer. Aan verbetering van welke stedelijke kwaliteiten zou de verbinding bij kunnen dragen? En wat levert zo’n oeververbinding als maatschappelijke waarde op? Hoeveel hebben we over voor deze stedelijke kwaliteit en maatschappelijke verbetering? Hierbij spelen ook nog eens veel belangen van verschillende stakeholders zoals de wethouders en hun ambities, ’t Rijk en natuurlijk de burgers!

Opzet casus
Na introductie en toelichting casus gaan de studenten in groepjes een aantal aspecten verkennen, deze prioriteren en hun bevindingen delen als advies aan de wethouders. 

Arcadis

Dit onderwerp zal binnenkort bekend worden. 

DEME Tideway

With the investment in a new container terminal in Tuas, Singapore is investing as a global maritime player in new port infrastructure to maintain the world’s number 1 position in the future. The Tuas container terminal is of decisive importance in the realization of the so-called "Next Generation Port Vision" of Singapore. Under phase 1 of the Tuas project, 21 deepwater mooring sites (each 400 m long) will be realized with a total container capacity of 20 million TEUs per year. Once fully completed, the entire port of the future will have a capacity of 65 million TEUs.

Together with the Joint Venture partners, DEME has been designated to carry out the land reclamation and related works for the project, such as construction of quay walls with 222 caissons of each 28 m high, which makes these caissons the highest/largest in the world. Furthermore, constructing the quay wall also includes installing a bottom protection.

During this case the students get the opportunity to think about the bottom protection next to the caissons. Why is bottom protection needed? What options are there? What are their pros and cons? Are there any risks? How should you design this? What are the project-specific requirements? Has ecology, safety, costs, logistics been taken into account? The students will consider these questions during the case, because a good technical design is often not enough to win a project.

PWNT

 

Het concrete project waar deze casus gericht op zal zijn is nog niet bekend, maar zal z.s.m. op deze pagina verschijnen. De casus zal echter gericht zijn op nieuwe waterzuiveringstechnieken, zoals PWNT deze ook toegepast heeft in Singapore.

Sponsoren

  • DEME Tideway
  • Gemeente Rotterdam
  • PWNT
  • Gemeente Amsterdam
  • Arcadis
  • De Oude Bibliotheek

Realisatie: verenigingenweb